Meer zichtbaarheid

5 tips voor meer zichtbaarheid


 

5 tips voor meer zichtbaarheid

 

Home Blog 5 tips voor meer zichtbaarheid

Je wilt meer zichtbaarheid, maar… ‘Het is zo onwijs druk: we komen er niet aan toe dat persbericht op te stellen.’ ‘We hebben volgende week een beurs. Maar we zijn te laat om folders te laten maken.’ ‘We willen meer bekendheid, maar hebben echt geen tijd om steeds een nieuwsbrief te schrijven.’ Herken je dat? Je bent zo gefocust op je dagelijkse beslommeringen, dat de zichtbaarheid van je eigen bedrijf er onder lijdt. Hoe voorkom je dat?

5 tips om je zichtbaarheid structureel te vergroten

Tip 1: Bedenk een strategie

Nee: je hoeft geen enorm rapport in elkaar te draaien. Maar je moet wel bedenken wat je nou eigenlijk echt wilt. Moet je totale bedrijf aandacht krijgen? Of leg je de nadruk op één product of dienst? Focus voorkomt dat je in je communicatie van A naar L naar F schiet. Daardoor weten jouw klanten beter wat jij ze te bieden hebt.

Tip 2: Wat staat er op de agenda?

Beurzen en evenementen, productlanceringen, een jubileum: het zijn allemaal activiteiten die lang van tevoren vastliggen. Je kunt ze dus ruim van tevoren inplannen. Doe dat dan ook. Maak een overzicht en bedenk hoe je deze momenten inzet om je zichtbaarheid te vergroten. Wat je voor elk onderdeel nodig hebt aan communicatiemiddelen. Plan ze in. Dat geeft lucht en zorgt dat je kunt anticiperen.

Tip 3: Stel een jaarplanning op

Nu je de meest belangrijke communicatiemomenten hebt vastgelegd, zie je ook de ‘gaten’ in je agenda: de perioden waarin klanten niets van je horen. Hoe kun je op die momenten jouw bedrijf onder de aandacht brengen? Valt er iets vertellen over interessante projecten? Heb je tips? Willen jouw opdrachtgevers hun ervaringen delen? Zijn er marktontwikkelingen waarop je kunt aanhaken? De insteek kan heel divers zijn. Maar zorg dat je keer op keer op het netvlies van je klanten staat. Dat ze aan je denken. Bedenk ook hoe jij je (potentiële) klanten gaat benaderen. Nieuwsbrieven? Blogs? Persberichten? Social media? Een combinatie? Leg het vast.

Tip 4: Maak mensen verantwoordelijk

Zorg dat de communicatietaken formeel onderdeel worden van het takenpakket van je medewerker(s). En spreek ze er ook op aan als er dingen blijven liggen. Zoek vooral naar mensen die het leuk vinden hiermee bezig te zijn. Die zelf al actief zijn op social media bijvoorbeeld. Die kennen het klappen van de zweep en pakken het als vanzelfsprekend op. Dan hoef jij alleen nog de hoofdlijnen in de gaten te houden.

Tip 5: Blijf doorgaan

Helaas: je zichtbaarheid vergroten is vooral een kwestie van volhouden. Eén keer groots uitpakken en daarna niets van je laten horen? Dan zijn mensen je weer snel vergeten. Juist als je keer op keer voorbij komt, denken ze aan jou als ze behoefte hebben aan jouw product of dienst. Dus: de aanhouder wint. Alleen als je structureel investeert in zichtbaarheid, levert het je wat op.

Meer lucht én meer zichtbaarheid

Vind je het ondanks bovenstaande tips lastig jouw zichtbaarheid structureel in te bedden binnen de dagelijkse hectiek van je bedrijf? Kom je eigenlijk tijd én mankracht tekort om dit serieus op te pakken? Neem ’s contact met me op. Dan kunnen we sparren over de mogelijkheden die jou lucht geven én tegelijkertijd je zichtbaarheid vergroten.