Overtuigende taal voor beter resultaat
3 schrijftips die twijfels uit je teksten schrappen
Als je zelf twijfelt aan je eigen kunnen, hoe kun je anderen er dan van overtuigen voor jou te kiezen? Het lijkt een inkoppertje, maar toch klinken er heel wat twijfels door in folders en websites van bedrijven. Wil jij je klanten echt overtuigen van je kwaliteiten? Zorg dan dat je overtuigende taal gebruikt in je teksten.
1. Wees zeker van je zaak
Met dienst X zou u betere resultaten kunnen boeken. Tja, zou kunnen… Maar misschien ook niet! Laat merken dat je overtuigd bent van je producten of diensten en vermijd de werkwoorden zullen en kunnen zoveel mogelijk! Vergelijk de volgende zinnen maar eens.
Twijfelende taal | Overtuigende taal |
Ons systeem kan dit afdekken. | Ons systeem dekt dit af. |
Met een kleine aanpassing kan een verbeterslag worden gemaakt. |
Een kleine aanpassing zorgt meteen voor een verbeterslag. |
Het productietempo kan omhoog. | Het productietempo gaat omhoog. |
Faalkosten kunnen drastisch worden verlaagd. | Faalkosten worden drastisch verlaagd. |
Met X zou u betere resultaten kunnen boeken. | Met X boekt u geheid betere resultaten. |
2. Formuleer positief
Uit neurologisch onderzoek blijkt dat mensen het woordje ‘niet’ vaak wegfilteren. De hersens slaan het als het ware over. Toch iets om rekening mee te houden als je je bedrijfstekst opstelt. Ga zelf maar na wat er blijft hangen.
Het is niet moeilijk.
Het blijft niet zonder resultaat.
Wij berekenen niet de extra kosten.
Hierdoor moeten uw medewerkers niet weer een extra procedure hanteren.
3. Schets een mooi toekomstbeeld
Bedenk welke doelen jij voor een bedrijf kunt realiseren en benoem ze: visualiseer dat einddoel. Dat is waar bedrijven naar op zoek zijn. En dat is wat jij voor ze waarmaakt.
- Betere resultaten.
- Meer bezoekers.
- Snellere processen.
- Meer tevreden klanten.
- Gemotiveerde medewerkers.
- Grotere efficiency.
- Hogere productiviteit
- ….
Overtuigende taal? Natuurlijk!
Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend. Natuurlijk zijn alle teksten van jouw communicatiemiddelen overtuigend! Toch? Helaas blijkt de praktijk vaak anders. Alle voorbeelden die ik bij de eerste twee punten benoem, komen echt van de website van een bedrijf…
Hopelijk geven de bovenstaande tips jou de handvatten om dit te voorkomen en weet jij je klanten met een krachtig en helder verhaal voor je te winnen. Heb je daarbij hulp nodig? Neem dan contact op.