7 schrijftips voor geprinte media
88% van de mensen geeft de voorkeur aan geprinte media. Dus terwijl veel bedrijven zich puur en alleen online profileren, doe jij er goed aan ook offline media op te nemen in je marketingmix. Dan krijg je zeker de aandacht die je wil. Maar: voor een goed verhaal op papier gelden andere regels dan voor een online tekst. Met deze schrijftips voor geprinte media heb je handvatten om zelf een gedegen offline artikel te schrijven.
Offline krijg je meer aandacht
In een eerder blog heb ik al eens de verschillen tussen online en offline media benoemd. Het grootste verschil is wel dat mensen het relaxter vinden vanaf papier te lezen en er daardoor meer tijd aan besteden. Als je je dan ook nog ’s realiseert dat geprinte media langer worden bewaard én door meer mensen worden gelezen, dan is de toegevoegde waarde van offline communiceren in één klap duidelijk. Met de onderstaande schrijftips trek je zeker de aandacht van lezers én houd je die ook vast.
Voordat je gaat schrijven
Onderwerp en doel
Voordat je begint met het echte schrijfwerk, bedenk je natuurlijk welk onderwerp je wilt aankaarten. Vraag jezelf af waarom je juist dat onderwerp wilt toelichten. Wat is je boodschap? Wat is je doel? Wil je mensen overtuigen, informeren, tips geven, verkopen? En is de insteek die jij voor ogen hebt interessant genoeg voor jouw lezers? Heb je een knoop doorgehakt, verzamel dan zoveel mogelijk informatie. En bedenk of er eventueel nog een klant of expert is die hierover een zegje kan doen. Een persoonlijk verhaal maakt je tekst levendig én overtuigt.
Doelgroep en medium
Bedenk ook wie die lezers zijn en in welk medium je je tekst publiceert. Dat is namelijk bepalend voor je schrijfwijze. Vraag je af of je mensen formeel of informeel wilt aanspreken. Wat hun belevingswereld is. Of ze jouw vakjargon al dan niet kennen. Daar pas je je taalgebruik op aan.
Structureer
Met bovenstaande informatie in je achterhoofd stel de structuur van je tekst op. Geef per alinea kort aan wat je wilt behandelen. Zorg dat er logica in de volgorde zit. Dat vergt even tijd, maar het geeft je wel focus en zorgt ervoor dat je straks je tekst in één keer uitwerkt.
Schrijftips voor geprinte media – een artikel schrijven
- Aansprekende titel
Heel voor de hand liggend, maar toch: zorg voor een titel die de lading dekt en tegelijkertijd prikkelt tot verder lezen. Met een stoffige titel raak je mensen op voorhand kwijt. En denk ook ’s na over een ondertitel: dan kun je nog nét even wat extra toelichting geven.
- Een inleiding die direct aanspreekt
Zorg dat de eerste zin staat als een huis. Je moet mensen nieuwsgierig maken. Een emotie oproepen. Dat kun je onder andere doen door een vraag te stellen of gebruik te maken van een aansprekend voorbeeld of anekdote, eigen ervaring of citaat…
- Eerste alinea is cruciaal
Ook de eerste alinea na de inleiding is cruciaal. Hierin licht je compact toe waar het artikel over gaat, zodat je lezer weet wat ‘m te wachten staat. Verder lezen moet een bepaalde urgentie hebben. Het moet je lezers wat opleveren. Wat dat is, maak je hier kenbaar. Doe dat op een pakkende manier.
- Verbind je overige alinea’s
Met je opgestelde structuur bij de hand is het eenvoudig ook de overige alinea’s uit te werken. Zorg voor een logische overgang van de ene alinea naar de andere. Bij geprinte media hoef je niet boven iedere alinea een kop te plaatsen, maar voor de leesbaarheid is het zeker prettig af en toe een tussenkopje toe te voegen. Als het qua vormgeving kan, plaats dan ‘s een (deel van een) quote uitvergroot tussen de tekst. Dat valt op en prikkelt mensen om verder te lezen.
- Schrijf alsof je vertelt
Houd je taalgebruik soepel, alsof je het verhaal aan een potentiële klant of opdrachtgever vertelt. Dan gebruik je ook geen woorden als echter, welke en dientengevolge. Zie je wel ‘s vraagtekens in iemands ogen verschijnen als je bepaalde vaktermen gebruikt tijdens een gesprek? Licht ze dan kort toe in je tekst. Hoe begrijpelijker en aansprekender je verhaal, hoe meer mensen die (tot het eind) lezen.
- Schrijf actief
Voor welk medium je ook schrijft: schrijf actief. Vermijd woorden als kunnen, worden en zullen, dat maakt je tekst krachtiger én zorgt voor meer vaart. Is je tekst klaar? Controleer deze dan nog een keer op de hier genoemde woorden en vervang ze waar mogelijk.
- Rond het verhaal goed af
Maak een statement, grijp terug naar je inleiding, sluit af met een citaat. En kijk nog ’s kritisch naar je laatste zin: in veel gevallen kun je die weglaten, omdat ie niets toevoegt.
En ten slotte controleer je je tekst natuurlijk op fouten. Hoe je dat doet, lees je in het blog Foutloze tekst? Zo doe je dat!
Zelf aan de slag
Nu je deze tips bij de hand hebt, kun je zelf aan de slag om een overtuigende en aansprekende tekst voor geprinte media te schrijven. Heb je toch nog vragen? Neem dan gerust contact met me op: ik help je graag verder.