7 tips voor een goede nieuwsbrief
Met een goede nieuwsbrief kom je steeds op het netvlies van je klanten. En dat is essentieel. Een klant moet je bedrijfsnaam of logo namelijk heel regelmatig zien, voordat je een serieuze optie wordt. Zorg dus dat je in beeld bent. Verstuur nieuwsbrieven, blog, mail, adverteer, publiceer… Laat van je horen. Met de tips hieronder trekt jouw nieuwsbrief zeker de aandacht. En houd je die aandacht ook vast.
7 tips voor een goede nieuwsbrief
-
Trigger je klanten
Zodra je nieuwsbrief in een mailbox belandt, moet ie de aandacht trekken. Hoe? Door een pakkende onderwerpregel. Dus wat denk je: Nieuwsbrief 3, december, bedrijf X? Beter: Blijf op de hoogte van [onderwerp]. Of: 7 tips voor/om [onderwerp].
-
Spreek je klant rechtstreeks aan
Gebruik de naam van de ontvanger in de aanhef. Zorg dus voor een goed e-mailbestand. Nieuwsbriefprogramma MailChimp gooit algemene mailadressen, zoals info@ en inkoop@, standaard uit de mailinglijst. En dat is niet voor niets.
Ook met een persoonlijke afzender nemen je kansen toe.
3. Maak ‘m specifiek
Zorg dat het onderwerp zoveel mogelijk aansluit op de interesses van je klant. Liever twee artikelen die toegevoegde waarde hebben, dan vijf artikelen waarvan er drie totaal irrelevant zijn. Hoe gerichter, hoe beter je de aandacht vasthoudt.
4. Maak ‘m mooi
Een goede nieuwsbrief is mooi opgemaakt. Vergroot je herkenbaarheid door de huisstijl(kleuren) te gebruiken. Gebruik ook afbeeldingen. Die trekken de aandacht en zeggen vaak meer dan een alinea tekst. In de diverse mailingprogramma’s maak je vrij eenvoudig een template voor je nieuwsbrief. Daarna is het een kwestie van steeds opnieuw vullen.
-
Houd het kort
Houd je nieuwsbrief overzichtelijk. Bij lange lappen tekst zakt de moed je meteen al in de schoenen. Dus: krachtige koppen en korte teksten. Is een lezer geïnteresseerd in het onderwerp? Dan klikt hij op een link en belandt op een landingspagina van je website. Daar zet je ‘m natuurlijk aan tot verdere actie.
6. Verstuur op de juiste tijd
In de B2B-branche zijn de beste verzenddagen donderdag en vrijdag, rond 8.00 en 20.00 uur. Helaas weet je het nooit helemaal zeker of dat ook voor jouw branche geldt… Veel bedrijven versturen op deze tijdstippen hun nieuwsbrief. Misschien val je meer op als je juist op een ander moment op de send-knop klikt. Er zijn ook signalen dat mensen juist in hun weekend hun mails lezen. Een beetje experimenteren kan dus zeker geen kwaad.
-
Schrijf overtuigend
Wil je dat je nieuwsbrief en landingspagina’s echt worden gelezen? Schrijf dan overtuigende teksten. Daar heb ik al heel wat blogs aan gewijd. In één daarvan geef ik je vijf schrijftips voor een succesvolle nieuwsbrief.
Wil jij regelmatig een goede nieuwsbrief versturen, maar heb je advies of ondersteuning nodig? Ik help je graag. Samen zorgen we voor resultaat.