Een goede nieuwsbrief schrijven: hoe doe je dat?
Je weet hoe je een solide basis legt voor je nieuwsbrief. Maar dan ben je er nog niet. Want waar moet je op letten om een goede nieuwsbrief te schrijven? Om de aandacht van je lezers vast te houden én ze aan te zetten tot actie? Hieronder vind je 5 tips.
Nieuwsbrieven zijn een goede manier om steeds weer op het netvlies van je klant te staan. Je stuurt ze tenslotte alleen naar mensen die je al kennen. De kans dat een bestaande klant iets bij je koopt is 60 tot 70%, terwijl dat bij een nieuwe klant slechts 5 tot 20% is. Reden genoeg om die bestaande, geïnteresseerde klant te koesteren en regelmatig een nieuwsbrief te sturen. De tips hieronder helpen je om keer op keer een goede indruk achter te laten.
Een goede nieuwsbrief schrijven – 5 tips
-
Schrijf een onderwerpregel die écht de aandacht trekt
Je wordt elke dag doodgegooid met reclame-uitingen. Logisch dus dat we kritisch zijn. De onderwerpregel van je nieuwsbrief is dan ook cruciaal. Zorg dat deze aansluit op de interesses van je doelgroep en prikkelt om verder te lezen. Je hebt daar maar heel beperkt de ruimte voor. Op een desktop zie je ongeveer 50 karakters van de onderwerpregel, op een mobiel zo’n 35. De rest valt weg. Ga na op welk device het leeuwendeel van jouw doelgroep je nieuwsbrief leest en houd daar rekening mee als je de onderwerpregel schrijft.
-
Spreek je lezer rechtstreeks aan
Dat begint al met de aanhef. Dus: weet je iemands naam, gebruik die dan. Ook in de rest van de nieuwsbrief spreek je je lezer rechtstreeks aan. Bedenk wat voor jouw doelgroep belangrijk en interessant is en schrijf vanuit dat perspectief. ‘Wil jij…’ ‘Herken jij dat ook, dat je…’ Et cetera.
-
Schrijf zoals jij met je klanten praat
Ben jij van de informele benadering en spreek je iedereen met je aan? Doe dat dan ook in je nieuwsbrief. Andersom: ben je wat formeler, kies dan voor u. Zo (her)kennen de lezers je. Zorg ook dat de rest van je taalgebruik past bij de doelgroep aan wie je de nieuwsbrief mailt. Dus: richt jij je op professionals uit jouw branche, dan kun je prima vakjargon gebruiken. Is dat niet het geval, houd het dan vooral eenvoudig. Hoe meer mensen begrijpen wat je schrijft, hoe beter.
-
Beperk je boodschap
Hoe meer onderwerpen jij aansnijdt in je nieuwsbrief, hoe ondoorzichtiger het voor de lezer wordt. Hou het dus lekker simpel en probeer je te beperken tot één boodschap. Maak dat ook visueel duidelijk, met heldere titels en duidelijke call-to-actions. Zo houd je de aandacht vast en vergroot je de kans op daadwerkelijk doorklikken.
-
Schrap!
Schrijven is schrappen. En dat geldt al helemaal voor een online nieuwsbrief. Hoe meer je lezers moeten scrollen om je nieuwsbrief te lezen, hoe meer lezers je kwijtraakt. Kort is dus het toverwoord. Het spreekt daarbij voor zich dat je het belangrijkste item bovenaan zet. Met een aantrekkelijke call-to-action lok je ze vervolgens naar je website, waar ze de aanvullende – uitgebreide – informatie vinden.
Door hulpwerkwoorden als kunnen, worden, zullen, zijn, proberen te vermijden, wordt je tekst automatisch korter. Bijkomstig voordeel van dit zogenaamde ‘actief schrijven’: je tekst wordt er veel krachtiger van.
Zelf aan de slag. Of toch niet?
Okay. Nadat je wat vooronderzoek hebt gedaan voor je nieuwsbrief en bovenstaande schrijftips hebt gelezen, kun jij zelf je nieuwsbrieven gaan schrijven. Maar misschien word jij er wel doodongelukkig van als je zelf je teksten moet schrijven? Heb je er echt geen tijd voor? Of wil je er gewoon zeker van zijn dat de teksten lekker lezen en klanten aan je binden? Neem dan contact op. Ik help je graag verder.