Strategisch communicatieplan
Routekaart naar je doel
Jaren geleden zat ik op de bank plannen te maken voor de zomervakantie. Met de Bosatlas op schoot werd al snel een doel gesteld: een rondje fietsen rond de Oostzee. Een grondige voorbereiding was het allerminst. Met de liniaal op de kaart schatte ik de afstand in op ongeveer 4.000 kilometer. Dat was goed te doen in zes weken. Toch? Ook in het bedrijfsleven worden leuke ideeën regelmatig tot doel gebombardeerd, zonder vooraf de consequenties te analyseren. En dan moet je maar afwachten hoe het loopt.
Middelen of doelen?
Via Rostock, Duitse kust en Baltische Staten naar Finland fietsen, tot de poolcirkel en door Zweden weer terug naar Rostock. In zes weken tijd. Klinkt goed. Maar is het ook realistisch? Hetzelfde kun je je afvragen wanneer een bedrijf zonder doordacht plan een website optuigt, advertenties plaatst of nieuwsbrieven verstuurt. Helaas wordt de inzet van een communicatiemiddel regelmatig als doel op zich beschouwd. Maar realiseer je daarmee je bedrijfsdoelen?
Eerst denken, dan doen: een strategisch communicatieplan
Het lijkt zo vanzelfsprekend: je bepaalt eerst wat je wilt bereiken en brengt dan de stappen in kaart om daar te komen. Zeker voor communicatie is zo’n strategische basis van groot belang. Wat is je doel? Wie is je doelgroep? Hoe bereik je die? Wat is je boodschap? Wat wil je uitstralen? Welke tijdsplanning is reëel? Hoeveel budget heb je? Door deze vragen te beantwoorden, bepaal je hoe klanten jouw bedrijf zien en óf ze jouw bedrijf überhaupt zien. Een strategisch communicatieplan is niets minder dan een gedetailleerde routekaart naar jouw doel en geeft je bovendien inzicht in en grip op de geïnvesteerde tijd en kosten. Zo weet je zeker dat je daar komt waar je wilt zijn. Hier vind je een voorbeeld van de indeling van een strategisch communicatieplan.
Doel bereikt!
Hoe het afliep met mijn fietsavontuur? Die 4.000 kilometer bleken er beduidend meer te zijn. Maar ik bleek ook enorm fanatiek te worden met zo’n doel voor ogen. Trappen maar! M’n reisgenoot dacht daar alleen anders over. Die vond de trein een prima noodoplossing. Er waren wel wat gesprekken nodig voordat we weer op één lijn zaten: fietsen! Een serieus mankement aan de versnellingsbladen zorgde er vervolgens alsnog voor dat het plan bijna in duigen viel, maar met een wat geluk (een goede fietsenmaker met de juiste onderdelen) en een extra tandje bij werd dit doel realiteit! Een mega kick, maar een volgende keer stippel ik m’n route wel nauwkeurig uit.
Heb jij hulp nodig bij het uitstippelen van jouw route? Neem contact op.