Aandacht trekken en vasthouden – zo doe je dat
Laat lezers doen wat jij wilt
Aandacht trekken. Dat is het eerste wat je bedrijfsteksten moeten doen. Die teksten hebben immers een doel: ze moeten interesse opwekken. Ze moeten mensen ertoe aanzetten iets te kopen of contact met je op te nemen. Om dat te realiseren kun je je teksten schrijven volgens het AIDA-model. In iedere alinea leg je de focus op een onderdeel: Attention – Interest – Desire – Action. Zo neem je lezers stap voor stap bij de hand en verleid je ze tot de gewenste actie.
Aandacht trekken met het AIDA-model
Attention
Trek de aandacht! Je lezer is niet voor niets op zoek naar informatie: zorg dus voor een pakkende titel en een inleiding waarin jouw lezer zich herkent. Ook de opmaak van je tekst, de typografie, het kleurgebruik en eventuele afbeeldingen zorgen dat je de aandacht krijgt.
Interest
Maak je lezer nieuwsgierig, wek interesse op. Stem de inhoud van je tekst af op je doelgroep. Geef antwoord op vragen waar zij mee worstelen, benoem de oplossing die jij biedt. Wat is er zo goed aan jouw product of dienst?
Desire
Buig de interesse om naar verlangen. Wat is jouw meerwaarde? Wat kun jij voor je lezers betekenen? Schets een toekomstbeeld: hoe ziet het leven van jouw lezers er uit als zij jouw product of dienst gebruiken?
Action
De laatste stap: spoor je lezers aan tot actie. Bied ze de mogelijkheid je product te kopen, gebruik te maken van een speciale aanbieding, zich aan te melden voor je nieuwsbrief of om contact met je op te nemen. Zo bind je de lezer aan je en kun je verder bouwen aan je relatie.
In mijn blog Lezers overtuigen vind je meer tips die je helpen een overtuigende tekst te schrijven.