Conceptueel denken

Concepten leren herkennen


 

Concepten leren herkennen

 

Home Blog Concepten leren herkennen

Recensie Conceptueel denken met de 4WaardenMethode, Leer sterke concepten maken

van Dick Holzhaus

Een sterk concept vormt de basis van je productontwikkeling en communicatie. Maar: waar begin je? Dick Holzhaus is al jarenlang een grote naam in de reclamewereld en een rasechte ervaringsdeskundige op het gebied van conceptontwikkeling. Op basis van zijn praktijkervaring heeft hij de zogenaamde 4WaardenMethode ontwikkelt, die een leidraad biedt om een idee met conceptpotentie te herkennen.

Sterke concepten

In dit handige boekje beschrijft hij heel praktisch hoe je sterke concepten voor producten, diensten, merken, activiteiten, plannen en storytelling kunt ontwikkelen. Voor professionals, maar ook voor ondernemers. Holzhaus gaat eerst in op de principes en theorie van het begrip concept en zet vervolgens de stap zet naar zijn 4WaardenMethode.

Kern 4WaardenMethode

De kern van de 4WaardenMethode is een eenvoudig kruis, met aan het eind van iedere as een waarde:

Gebruiker            wat is de wens/behoefte?
Instrumenteel      hoe geef je daar invulling aan?
Rationeel             hoe beargumenteer je dat?
Emotioneel          welke gevoelens/waardering moet het oproepen?

Het lijkt kinderlijk eenvoudig. Per waarde omschrijf je in sleutelwoorden de kwaliteiten en eigenschappen van het product, waarna je de drie meest relevante termen selecteert. Met deze ConceptKeys maak je per waarde een zin die de lading dekt. Maar het kan ook één zin of zelfs één woord zijn dat het totale concept dekt. Zo kom je in een paar stappen tot de essentie van je product.

Gestructureerd nadenken

Het prettige aan dit boek is, dat de methode aan de hand van een voorbeeld wordt uitgewerkt. Toch denk ik dat het voor een ondernemer die zich normaal niet met deze materie bezig houdt wel enige oefening vergt voordat hij tot een gedegen en succesvol concept komt. Maar: de 4WaardenMethode laat je wel heel gestructureerd nadenken over je product en maakt inzichtelijk welke aspecten werkelijk van belang zijn en de nadruk verdienen. Alleen al dat inzicht is goud waard!

Meer weten informatie over Conceptueel denken met de 4WaardenMethode van Dick Holzaus? Kijk op www.managementboek.nl.