“Zo’n bedrijfsboek is een prima acquisitiemiddel”
Cladding Partners liet dit jaar een prachtig bedrijfsboek maken, waarvoor ik samen met Hennie van de Kar in een copyteam de teksten mocht schrijven. Maar wat was de aanleiding voor directeur Erik van de Koppel om dit boek te maken? Hoe kijkt hij terug op het proces en: wat vindt hij van het resultaat?
Bedrijfsboek als acquisitiemiddel
Over het waarom van een bedrijfsboek is Erik stellig: “Zo’n boek is een prima acquisitiemiddel”, vindt hij. “Weet je, in deze wereld is bijna alles digitaal. Dat is toch een beetje koud. Ik wilde daarom een gebonden boek; meer lading, meer beleving en meer emoties. Je hebt iets fysieks in handen. Als je zo’n boek overhandigt, dan geef je een stukje van jezelf. Da’s wel even anders dan een regeltje in een mail met een link.”
Kennismakingsgesprek
“Als ik bij een bedrijf een kennismakingsgesprek heb, neem ik allebei onze boeken mee, met een grote oranje strik eromheen. Ik vertel dan: dat eerste boek, dat gaat over onze geschiedenis. Het tweede boek gaat over het heden, over de samenwerkingen met anderen. En het derde boek, dat er zeker komt, zal over onze toekomst gaan. En ik hoop dat jullie daar ook in voorkomen!”
Onder de indruk
“Mensen reageren in eerste instantie vaak gematigd, als je het over een bedrijfsboek hebt. Maar als ik het dan overhandig, zijn ze onder de indruk: ‘Zo, dat is wel een écht boek!’. Je merkt ook dat mensen het lezen: soms zelfs al terwijl ik daar nog zit. Ik zie dat ze geïnteresseerd zijn. Het is helemaal geweldig als ik later bij zo’n bedrijf langskom en dat ons boek dan bij de entree op tafel blijkt te liggen, náást hun eigen boek.”
Inlevingsvermogen
Over de samenwerking met de tekstschrijvers die het tweede bedrijfsboek samen schreven, zegt Erik: “Wat vooral is blijven hangen van die samenwerking met jullie, is dat jullie bij ons eerste gesprek op een gegeven moment allebei emotioneel werden. Dat was voor mij het teken dat jullie je in mij, in ons bedrijf en onze beleving kunnen verplaatsen. Om zo’n boek te kunnen schrijven, moet je kunnen begrijpen wat er leeft. Dat is zeker gelukt! Het is een mooi verhaal geworden. Het boek brengt het bedrijf, de sfeer en de mensen echt goed in beeld. Jullie inlevingsvermogen is top.”
Meer over het boek Maatwerk met Cladding
Inmiddels hebben we nóg een boek mogen schrijven voor Cladding. Een jubileumboek over de toekomst van bouwen.