Teksten voor nieuwsbrieven
Teksten voor nieuwsbrieven
Aansprekende teksten voor nieuwsbrieven zijn een uitstekende manier om structureel bij (potentiële) klanten in beeld te blijven. Het is relatief goedkoop én je weet zeker dat je de aandacht trekt van mensen die echt interesse hebben in jouw producten of diensten. Ze hebben zich tenslotte zelf aangemeld. De nieuwsbrief zorgt voor extra bezoekers op je site, die gaandeweg steeds meer over jou te weten komen. En omdat jij ze steeds aan jouw bestaan herinnert, is de kans groot dat ze aan jou denken als de situatie daarom vraagt.
Teksten voor nieuwsbrieven met inhoud
Wees ’s eerlijk: op hoeveel nieuwsbrieven ben je geabonneerd? En hoeveel van die nieuwsbrieven lees je werkelijk? Hoe dat komt? Omdat veel bedrijven hun nieuwsbrieven puur vanuit zichzelf sturen. Wij, wij, wij, wij… Zo’n beetje als van de wc-eendreclame. Die bedrijven zijn helemaal niet bezig met de vragen die bij hun klanten leven. Terwijl: juist als jij op die vragen inspeelt, trek je de aandacht en willen mensen ook het antwoord lezen. Dan heb je ze dus te pakken.
Trek de aandacht met je onderwerpregel
Je mailbox stroomt elke dag razendsnel vol. Je scant de mails, leest de onderwerpregel en beslist in een oogopslag wat je ermee gaat doen. Lezen, bewaren voor een ander moment of weggooien. Die onderwerpregel is dus cruciaal. Daar denk ik dus wel even over na. Die regel moet precies verwoorden waar jouw lezer op zit te wachten. ‘Nieuwsbrief 1’ is een ‘no-go’!
Compact en aansprekend
Ik stipte het al aan: mensen scannen. Hun mail, maar ook jouw nieuwsbrief. Dus houden we je nieuwsbriefteksten lekker compact. Per item een heldere kop, een heel korte intro en een aansprekende foto. En een link naar een pagina met aanvullende informatie op jouw website. Zo kunnen mensen gericht een keuze maken en die artikelen lezen die ze echt interessant vinden.
Gebruik je teksten voor nieuwsbrieven ook elders
Veel werk, om zo’n nieuwsbrief te vullen? Dat valt eigenlijk wel mee. Vooral ook als je je nieuwsbriefteksten ook voor andere communicatie-uitingen gebruikt. Of andere uitingen voor je nieuwsbrief. Zo deel je in een blog vaak informatie die voor je klanten relevant is: prima input dus. Maar andersom heb je misschien ook wel berichten uit je nieuwsbrief die je prima kunt delen op social media. Even een kort berichtje met een link naar je website… Zo heb je er dubbel profijt van en bereik je nog meer mensen. En als je dan ook nog voor een SEO webpagina zorgt, vergroot je ook nog ’s je vindbaarheid in de zoekmachines.