Een jubileumboek maken: zo eenvoudig kan het zijn
Jarenlang heb je keihard gewerkt aan je bedrijf. Met bloed, zweet en tranen heb je het opgebouwd tot wat het nu is. Een succes. Er staat zelfs een jubileum voor de deur. Een mijlpaal waar je trots op bent. Hoe bijzonder zou het zijn die ontstaansgeschiedenis van je bedrijf te vereeuwigen in een jubileumboek? Maar: hoe pak je dat aan? En eigenlijk heb je er ook helemaal geen tijd voor. Dan is het fijn dat er een partij voor je klaarstaat die begrijpt hoe belangrijk dit voor je is. Een partij die van wanten weet en je (bijna) al het werk uit handen neemt. Zodat jij straks zorgeloos een prachtig boek in handen hebt. Een uniek relatiegeschenk én visitekaartje.
Minimale inspanning met een prachtig resultaat
Stel je toch eens voor: een jubileumboek dat een compleet beeld geeft van jouw bedrijf. Van het ontstaan. Van de mensen die er werk(t)en. Van de groei, de drijfveren, de ontwikkelingen in de aanpak en veranderingen in de producten of diensten die je biedt. Van projecten. Van hetgeen jullie voor klanten betekenen. Van de hoogte- en dieptepunten. Een mooi vormgegeven boek met veel foto’s, om heerlijk door te bladeren.
Natuurlijk: het kost tijd om zo’n boek te maken. Maar veel minder tijd dan je wellicht denkt. Hieronder lees je hoe dat in z’n werk gaat.
Een jubileumboek in 7 eenvoudige stappen
Stap 1 – De inhoud bepalen
Om het je gemakkelijk te maken, ontvang je een checklist met mogelijke onderwerpen. Zo kun je eenvoudig aanvinken welke onderdelen je aanspreken en word je op ideeën gebracht. Als we vervolgens met een aantal mensen om tafel zitten, stellen we heel efficiënt vast welke bijzondere, leuke en interessante elementen in het boek worden opgenomen.
Stap 2 – Bronnen in kaart brengen
Je ontvangt het overzicht met gekozen onderwerpen, het aantal pagina’s, de kosten en de planning. Ben je akkoord? Dan zetten we de volgende stap. Je geeft in het overzicht aan waar de informatie en foto’s over het onderwerp te vinden zijn. Of wie hiervoor kan worden benaderd/geïnterviewd.
Stap 3 – Informatie verzamelen en teksten schrijven
Ik verzamel de informatie, houd interviews en schrijf de teksten. Die bespreek ik met de geïnterviewde of met degene die hierover inhoudelijk het best op de hoogte is. Na hun akkoord krijg jij de teksten natuurlijk ook te zien. Mocht het nodig zijn, dan schaven we het verhaal nog wat bij. Ben je tevreden over het resultaat? Dan geef je akkoord.
Stap 4 – Foto’s verzamelen
Beelden zeggen soms meer dan woorden. Logisch dus dat beeld een belangrijk deel is van het boek. Per hoofdstuk geef ik aan welke beelden we nodig hebben. Jullie verzamelen vervolgens zoveel mogelijk beeldmateriaal en leveren dat aan.
Mocht het nodig zijn, dan scant Janinja Olivier, de grafisch ontwerper, de foto’s. Zij controleert ook de beeldkwaliteit en kan ze waar nodig bewerken. Als je liever met een andere vormgever werkt, dan kan dat natuurlijk ook. Zijn er geen foto’s voorhanden of willen jullie specifieke foto’s toevoegen? Dan kan ik in overleg een fotograaf regelen die ze voor je maakt.
Stap 5 – Vormgeving
De grafisch vormgever heeft een stramien ontwikkeld voor de opmaak van de pagina’s, zodat we een leidraad voor het ontwerp hebben. Om te zorgen dat het jubileumboek straks helemaal eigen is, bespreekt de vormgever je wensen op dit vlak. Zij zorgt zo voor een professioneel boekontwerp dat helemaal past bij jullie bedrijf en huisstijl. Het huisstijlhandboek vormt daarbij de basis. Hebben jullie dat niet? Dan vormen bijvoorbeeld het logo, de website of de visitekaartjes het uitgangspunt.
Nadat de teksten en foto’s akkoord zijn, lever ik deze aan bij de vormgever. Zij maakt in eerste instantie twee verschillende spreads op, waarbij ze je per spread twee verschillende opties geeft. Deze pagina’s presenteert ze en zal ze met je bespreken. Je kunt precies aangeven wat je mooi vindt en/of welke elementen je aanspreken. Op basis van deze feedback wordt ook de rest van het boek vormgegeven.
Stap 6 – Laatste check
Je ontvangt een pdf met het ontwerp van jouw jubileumboek, waarin alle teksten en foto’s zijn verwerkt. Wil je nog kleine aanpassingen doorvoeren in de tekst of opmaak? Dan regelen we dat. Vervolgens krijg je een allerlaatste versie, die je accordeert voordat jouw boek echt naar de drukker gaat.
Stap 7 – Je eigen jubileumboek in handen
Wij zorgen dat de drukker de boeken op het afgesproken tijdstip aflevert. En dan is het zover: je hebt je eigen jubileumboek in handen. Een uniek moment. Voortaan kun je vol trots door de historie van je bedrijf bladeren. Tegelijkertijd heb je een écht onderscheidend relatiegeschenk in handen, waarmee je je bedrijf goed op de kaart zet tijdens dit feestelijke jubileumjaar.
Wat kost dat?
Ook jij kunt in zeven stappen een jubileumboek over je bedrijf laten maken. Heel gemakkelijk en heel relaxed. Duur? Dat valt eigenlijk best mee. Als je 250 hard cover boeken bestelt met zo’n 45 full color pagina’s, dan kost één boek ongeveer net zoveel als een gemiddeld kerstpakket. Dat is zeker het overwegen waard. En al helemaal als je in aanmerking neemt dat een jubileumboek je ook nog wat oplevert.
Zie jij het helemaal zitten; zo’n boek voor jouw jubileum? Wil je ’s van gedachten wisselen over de mogelijkheden? Neem dan contact op.