Overtuigen met informatieve tekst
Wil jij mensen betrekken bij de besluitvorming of zekerheid bieden? Wil je draagvlak creëren voor jouw ideeën? Of wil je je kennis delen en daarmee anderen helpen? Of subsidie verkrijgen? Wat de aanleiding ook is, met een krachtig geformuleerde, informatieve tekst maak je het verschil. In een goed gestructureerd verhaal bepaal jij namelijk hoe de stukken staan. Je neemt de lezers bij de hand, maakt inzichtelijk waar het om draait, komt met wezenlijke argumenten en wint begrip en vertrouwen. En – als dat je doel is – overtuig je mensen van jouw standpunten.
Over informatieve tekst en doelgroepen
Medewerkers, partners, bedrijven, cliënten, klanten, burgers, geïnteresseerden, subsidieverstrekkers… Een informatieve tekst kan op de meest uiteenlopende doelgroepen zijn gericht. Daarom is het heel belangrijk dat je van tevoren nadenkt over wie jouw doelgroep precies is. Het is namelijk essentieel dat de teksten juist hen aanspreken. En dat ze voor hen glashelder, herkenbaar en betrouwbaar zijn.
De doelgroep bepaalt alles. Van schrijfwijze en woordkeuze tot inhoud. Bij een subsidieaanvraag is je taalgebruik formeler en maak je wellicht gebruik van statistische, onderbouwende cijfers. Bij ‘de gewone mens’ kies je voor een wat toegankelijkere tekst en overtuig je wellicht sneller door anderen hun persoonlijke ervaringen en inzichten te laten delen. Denk dus keer op keer na voor wie je precies schrijft. Zo komt je boodschap zeker over en bereik jij je doel.
Maar hoe schrijf je dan een goed stuk?
OK: je bent ervan overtuigd dat een gedegen informatieve tekst je verder kan helpen. Maar dan? Hoe pak je dat aan? In m’n blog Efficiënt een artikel schrijven in vijf stappen krijg je handvatten aangereikt om gestructureerd aan de slag te gaan. Overigens gaat dit blog over een artikel, maar geldt het net zo goed voor een verslag. Alleen bij punt 5, hoe deel je de tekst in, maak je dan een indeling in hoofstukken en alinea’s. Veel succes!
Zie je het helemaal niet zitten om hier zelf mee aan de slag te gaan? Of vind je het fijn als ik met je meekijk, terwijl jij wel zelf schrijft? Neem dan gewoon even contact op!