Je doelgroep bepalen

Je doelgroep bepalen en betere resultaten behalen


 

Je doelgroep bepalen en betere resultaten behalen

 

Home Blog Je doelgroep bepalen en betere resultaten behalen

Je doelgroep bepalen: is dat nou echt nodig? Je wilt je product of dienst toch gewoon aan zoveel mogelijk mensen verkopen? Maar juist als je dat wil, is het belangrijk even stil te staan bij je doelgroep. Die bepaalt namelijk waar jij je als bedrijf het beste op kunt richten. Daarnaast geeft het je handvatten voor een aansprekende tone of voice en de inzet van de juiste communicatiemiddelen. Zodat jij verzekerd bent van het beste resultaat.

Het belang van de juiste taal

Als je een installateur ambtelijk aanspreekt of een academicus met jip-en-janneketaal, dan weet je bijna zeker dat ze afhaken. OK: het is kort door de bocht, want er zijn altijd uitzonderingen. Maar toch komt het er in de praktijk wel vaak op neer. Het is dus belangrijk dat je als bedrijf de juiste taal hanteert. Dat kan knap lastig zijn. Deze vijf stappen helpen je om je focus en doelgroep te bepalen.

In 5 stappen je focus en doelgroep bepalen

1. Bestaat jouw doelgroep uit bedrijven of uit consumenten?

De allereerste vraag die je jezelf moet stellen: zijn jouw ideale klanten bedrijven of consumenten? Pas daarna beantwoord je de volgende vragen.

Bedrijven
Zijn het grote, middelgrote of kleine bedrijven? In welke branche zijn ze actief? Wie zijn de mensen achter dat bedrijf? Met wie heb je te maken? Wie is beslissingsbevoegd? Wat voor iemand is dat? Kijk ook ’s bij de vragen die je jezelf moet stellen als je doelgroep bestaat uit consumenten: sommige zijn ook hier relevant.

Consumenten
Wie zijn er doorgaans in jouw producten en/of diensten geïnteresseerd? Mannen of vrouwen? Hoe oud zijn ze? Wat is hun opleidingsniveau? In welke branche werken ze? Bij wat voor een soort bedrijf? Wat is hun functie en kun je iets zeggen over hun inkomen? Zijn ze alleen of getrouwd? Hebben ze kinderen? Wat zijn hun hobby’s? Hebben ze een bepaalde levensstijl als gemeenschappelijke deler?

2. Waar zit jouw doelgroep?

Waar bevindt jouw doelgroep zich, fysiek en online? Wonen en/of werken ze in een bepaalde regio? Zijn ze actief op social media en zo ja: welke media zijn dan favoriet? Lezen ze ook geprinte media? Welke? Kun je ze bereiken via specifieke media, die bijvoorbeeld zijn gericht op een bepaald vak- of interessegebied?

3. Welke vraag of welk probleem heeft jouw doelgroep?

Aan welke informatie heeft jouw doelgroep behoefte? Waar willen ze een oplossing voor vinden? Als je weet wat er bij je doelgroep speelt, kun je je verhaal daarop aanpassen. Je kunt je er als bedrijf bovendien op focussen. En misschien blijkt wel dat je er goed aan doet je producten- of dienstenpakket enigszins aan te passen.

4. Hoe help jij jouw doelgroep?

Welk product of welke dienst bied jij, waarmee je invulling geeft aan de behoefte van jouw doelgroep? Bedenk ook waarom juist jij de aangewezen partij bent om die doelgroep te helpen.

5. En wat als je verschillende doelgroepen hebt?

Misschien merk je in de praktijk dat je verschillende producten hebt, die verschillende doelgroepen aanspreken. In zo’n geval kun je gebruik maken een deelmarktmatrix, waardoor je je alsnog heel gericht op een doelgroep focust.

Succesvolle communicatie

Je doelgroepen bepalen is één van de onderdelen van een strategisch marketingplan. En dat marketingplan vormt dan weer de basis van je content marketingplan, dat ervoor zorgt dat jij het maximale uit je content en je website haalt. De diverse blogs op deze site helpen je op weg om zelf je communicatie en teksten te verbeteren. Toch liever wat hulp nodig? Ik help je graag!