Niet doet niets
Niet – je hoort dit stopwoord te pas en te onpas. Het stomme is: we gebruiken het vooral om het tegenovergestelde te benoemen. Het is niet moeilijk. Het is niet zonder succes. Maar… als mensen lezen, slaan ze ‘niet’ over. Dus wat blijft hangen? Het is moeilijk. Het is zonder succes. Het beeld dat zo van je bedrijf ontstaat, wil je zeker vermijden. Zeg dus letterlijk wat je bedoelt en formuleer je teksten positief.
Het menselijk brein heeft een complexe gebruiksaanwijzing. Zo blijkt uit onderzoek dat we het woordje ‘niet’ wegfilteren, waardoor we iets anders onthouden dan werd bedoeld. Want waar denk jij aan als iemand zegt dat je niet aan een roze olifant moet denken? Juist! En toch gebruiken we deze constructie steeds opnieuw.
Niet vermijden
Iedereen weet dat je bij kinderen het negatieve gedrag moet negeren en juist moet focussen op het positieve. Als je heel gericht benoemd wat je wilt dat ze doen, boek je beduidend meer resultaat. ‘Praat zachtjes’, in plaats van ‘niet schreeuwen’. ‘Zit stil’, als alternatief voor ‘niet wiebelen’. Het werkt. Echt.
Bereik wat jij wilt
Maar als het in die context werkt, waarom houden we dan op andere vlakken hardnekkig vast aan het gebruik van dit woord? Het is een gewoonte geworden. En gewoonten zijn nou eenmaal lastig af te leren. Als je er op gaat letten, merk je pas hoe vaak je het eigenlijk gebruikt. Die bewustwording maakt dat je je taalgebruik gaandeweg kunt aanpassen. Da’s in het begin best lastig. Je hersens moeten zich soms behoorlijk in bochten wringen om een positieve zinsconstructie op te hoesten. Maar oefening baart kunst. En het zorgt dat jij bereikt wat je wilt. Zowel zakelijk als privé.
Twijfels uit je teksten schrappen
Er zijn nog meer mogelijkheden om te overtuigen met taal. In mijn andere blog krijg je diverse tips die twijfels uit je teksten schrappen.