Zo leg je een solide basis voor je online nieuwsbrief
Een online nieuwsbrief versturen. Waarom zou je dat doen? Je ontvangt dagelijks ladingen van die dingen en vaak knikker je ze ongelezen weg. Maar toch… Nieuwsbrieven blijven een goede manier om in beeld te blijven. Je stuurt ze tenslotte alleen naar mensen die je al kennen. De kans dat een zij iets bij je kopen is 60 tot 70%. Bij nieuwe klanten is dat slechts 5 tot 20% is. Het loont dus zeker de moeite om in contact te blijven. Maar hoe zorg je nou dat jouw nieuwsbrief een succes wordt?
5 tips voor een solide basis van je online nieuwsbrief
Als je wil dat je nieuwsbrief goed wordt gelezen, zijn er best wat dingen waar je op moet letten. Hieronder lees je een aantal basistips, waarmee je een stevig fundament onder je nieuwsbrief legt.
Tip 1. Bepaal het doel van je nieuwsbrief
Natuurlijk stuur je nooit zomaar een digitale nieuwsbrief. Dus: wat is de reden? Wat wil je bereiken? Als je dit helder formuleert, kun je achteraf analyseren of je nieuwsbrief het gewenste effect had. Een e-mailmarketingtool, zoals bijvoorbeeld Mailchimp, laat je precies zien wie je nieuwsbrief lezen en maakt inzichtelijk op welke links is geklikt.
Ben je nog niet tevreden met het resultaat? Voer dan een volgende keer wat aanpassingen door en kijk wat dat oplevert. Zo pas je je nieuwsbrief stukje bij beetje aan, totdat je het gewenste effect hebt bereikt.
Tip 2. Stuur alleen informatie die aansluit op de interesses van jouw doelgroep
Zorg dat je je doelgroep goed kent. Achterhaal wat zij belangrijk vinden. Waar kan jouw online nieuwsbrief ze mee helpen? Op welke vragen kan je antwoord geven? Voor welke problemen heb jij een oplossing?
En hoe zit dat eigenlijk: heeft iedereen in jouw doelgroep dezelfde interesses of zijn ze eigenlijk heel divers? Als de behoeftes van je doelgroepen ver uiteenlopen, is het zinvol ze bij de aanmelding te vragen waar ze informatie over willen ontvangen. Verstuur dan verschillende nieuwsbrieven, die met een verschillende insteek. Zo vergroot je de kans dat jouw bericht relevant is én dus gelezen wordt.
Tip 3. Bedenk hoe vaak je de nieuwsbrief gaat versturen
Je wilt natuurlijk goed bij je doelgroep in beeld blijven, maar je wilt ze ook niet irriteren. Je moet dus op zoek naar de gulden middenweg. Helaas is die gulden middenweg voor ieder bedrijf anders. Stuur je informatie over consumentenproducten, dan kun je één tot twee keer per week een nieuwsbrief versturen. Lever je zakelijke producten of diensten, houd dan één tot twee keer per maand aan. Maar hé: misschien is jouw bedrijf ook wel de uitzondering op de regel. Probeer het gewoon uit. Waar je ook voor kiest: communiceer bij de aanmelding duidelijk hoe vaak je een nieuwsbrief gaat versturen en houd je daar aan.
Tip 4. Omzeil de spamfilters
Alle mail die binnenkomt, moet eerst langs een spamfilter. Die controleert je bericht op ‘spamgevoelige’ woorden, zoals gratis, win, uniek en gegarandeerd. Ook bij (onnodige) hoofdletters en leestekens gaat er een alarmbelletje rinkelen. Een aandachtspunt dus, als je de onderwerpregel en de inhoud van je nieuwsbrief schrijft. Vermijd daarnaast een algemeen e-mailadres als afzender, zoals nieuwsbrief@domein.nl, info@domein.nl, sales@domein.nl of no-reply@domein.nl. En ten slotte: stel een SPF-record voor je domeinnaam in. Dit maakt duidelijk welke servers vanuit jouw domeinnaam een mail mogen versturen.
Tip 5. Maak je nieuwsbrief aantrekkelijk
Zorg dat je online nieuwsbrief er aantrekkelijk en overzichtelijk uitziet. Duidelijke koppen, witruimtes en afbeeldingen helpen je daarbij. En maak ‘m vooral ook niet te lang. Zorg voor een goede balans tussen beeld en tekst. Bij te veel foto’s en afbeeldingen en te weinig tekst, wordt je bericht eerder als spam gezien. Geef de gebruikte afbeeldingen ook een passende naam.
Zelf aan de slag. Of toch niet?
Okay. Met deze informatie leg je een mooie basis voor je online nieuwsbrief. Maar dan? Hoe zorg je ervoor dat je nieuwsbrief ook echt wordt gelezen? Hoe schrijf je een nieuwsbrief die echt wat oplevert? Hier vind je 5 tips om een goede nieuwsbrief te schrijven. Dan kun je zelf aan de slag. Maar misschien word jij er doodongelukkig van als je zelf je teksten moet schrijven? Heb je daar helemaal geen tijd voor? Of wil je er gewoon zeker van zijn dat de teksten lekker lezen en klanten aan je binden? Neem dan contact op. Ik help je graag verder.