Website hoger in Google

Zo scoort jouw website hoger in Google


 

Zo scoort jouw website hoger in Google

 

Home Blog Zo scoort jouw website hoger in Google

Je wilt dat je website hoger in Google scoort? Zorg dan sowieso dat je de teksten zo schrijft dat ze zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines. Maar helaas: daarmee ben je er nog niet. Want ook technisch dient je website helemaal op orde zijn. En in het content management systeem (CMS) moet je bovendien extra velden invullen om online goed te scoren. Met de tips uit dit blog zorg je dat je site beter wordt gevonden.

Zo eindigt je website hoger in Google

 

  1. Zoekwoorden bepalen

Voordat je gaat schrijven, stel je per pagina vast wat het doel is. Dit is natuurlijk mede afhankelijk van de doelen en focus die jij als bedrijf hebt. Als het goed is, liggen die vast in je strategisch marketingplan.
Vraag je vervolgens af welk probleem, welke behoefte of vraag een potentiële bezoeker heeft. En welke woorden hij zal intoetsen als hij op zoek is naar informatie. Heb je een aantal woorden? Gebruik dan een Keyword planner om te kijken welke woorden of woordcombinaties je het beste kunt gebruiken. Ook Google Trends geeft je inzicht: hier kun je zoektermen met elkaar vergelijken.

Een voorbeeld. Uit Google Trends blijkt dat de zoekterm ‘website tekst’ veel beter te scoort dan ‘webtekst’. En enkelvoud levert meer op dan meervoud. Zo bereik je met een kleine aanpassing meer bezoekers.

  1. SEO-teksten schrijven

SEO-teksten zijn helemaal afgestemd op de zoekmachines, waardoor ze sneller en beter worden geïndexeerd. Sowieso geldt er een aantal regels om tot een goede online tekst te komen. Met de schrijftips voor SEO webteksten maak je er vervolgens eenvoudig een SEO-tekst van.

  1. Up-to-date techniek

Heel belangrijk: zorg dat je website responsive is, zodat deze ook op een smartphone goed leesbaar is. Dat geldt ook voor de afbeeldingen. Als je die zo instelt dat ze bij de mobiele zoekresultaten te zien zijn, levert dat meer clicks op. Laadt je website snel? Dan scoor je ook beter. Daarnaast wil Google dat bezoekers veilig van een website gebruik kunnen maken. Dus wat doen ze? Ze geven de voorkeur aan bedrijven die de gegevens van hun bezoekers versleuteld versturen. Dat geldt voor alle websites die https voor hun www-adres hebben staan. Zij eindigen hoger in de zoekresultaten. Wil jij dat ook? Regel dan via je provider een SSL-certificaat voor jouw domein.

De technieken en algoritmen die bepalen of je website goed scoort, wijzigingen razendsnel. Een goede webbouwer/webbeheerder, zoals Studio Slof, weet precies wat belangrijk is.

  1. De lengte van de paginatitel optimaliseren

Als je een WordPress website hebt, kun je een handige gratis tool installeren: Yoast SEO. Hierdoor krijg je onder aan je bericht extra velden te zien die je kunt invullen. Een stoplichtje én concrete tips geven vervolgens aan in hoeverre jouw pagina al SEO is.
Een van de aspecten in de paginatitel: deze moet minimaal vijftig en maximaal 69 tekens lang zijn.

  1. Focus keyfrase invullen

Je hebt al zoekwoorden bedacht en verwerkt in je tekst. Maar: als je de zoekmachines niet laat weten welke zoekwoorden dat zijn, schiet je er weinig mee op. Geef daarom in het veld Focus keyfrase aan wat je zoekwoorden zijn.

  1. Meta-omschrijving opgeven

Onderaan de pagina kun je ook een meta-omschrijving invullen. Zie je ‘m in Yoast SEO niet meteen staan? Klik dan even op de button Snippet bewerken. De tekst die je hier invult, is de tekst die je in de zoekresultaten onder de titel kunt lezen. Yoast laat met een groen/oranje/rood balkje zien of de je tekst te kort, te lang of precies goed is. Ga uit van zo’n 120 – 155 tekens.

Zo: jij bent er klaar voor! Je kunt aan de slag om te zorgen dat je website hoger in Google eindigt. Heb je nog vragen of kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan gewoon contact op. Ik help je graag verder.