Lezers overtuigen om klant te worden – 7 schrijftips
Mensen werpen een blik op je folder of website en beslissen al heel snel of ze verder lezen… of niet. Want ook tekstueel krijg je vaak maar één kans om een goede indruk te maken. Grijp je lezer dus bij de kladden, laat ‘m niet meer los en zet ‘m aan tot actie! Hoe pak je dat aan: lezers overtuigen?
7 schrijftips die lezers overtuigen
1. Schrijf voor je doelgroep
Wie zijn je (potentiële) klanten? Kies bewust voor de u- of je-vorm en houd daaraan vast. Spreek de lezers rechtstreeks aan.
2. Formuleer een prikkelende titel
Speel in op de wensen of vragen van je klanten.
3. Stel de klantbehoefte centraal in de inleiding
Verplaats je in je klanten. Waar lopen zij tegenaan? Wat willen ze bereiken? Wat willen ze weten? Stip kort aan wat je voor ze kunt betekenen.
4. Structuur
Zorg voor een rode lijn in de tekst. Behandel per alinea één onderwerp of onderdeel. Neem de lezer bij de hand en leid hem stap voor stap door de materie.
5. Opmaak
Door duidelijke tussenkopjes te gebruiken, maak je de stappen in één oogopslag duidelijk.
6. Geef voorbeelden
Een lezer kan zich herkennen in de voorbeelden die je geeft en wordt gestimuleerd verder te lezen.
7. Zet aan tot actie
Zorg dat je lezers in de laatste alinea tot actie worden aangezet. Verwijs naar een website, telefoonnummer of mailadres voor extra informatie, vermeld de speciale aanbieding die je deze week biedt of nodig ze uit voor een kennismaking…
Je klanten kennen en je lezers overtuigen: daar draait het uiteindelijk om. Wil jij dat je lezers inzien dat jouw product of dienst voor hen van toegevoegde waarde is? Neem dan contact op.